Porady

Odzwierciedleniem motto koncernu Honda „Nie szukamy połowicznych rozwiązań” są silniki zaburtowe Honda, czego dowodem jest ponad 50-letnia historia ich ewolucji. Konstrukcja pierwszego na świecie 4-suwowego silnika zaburtowego,  w epoce silników 2-suwowych, była przykładem nowatorskiej myśli technicznej i przełomem w branży. Dzięki zastosowaniu unikalnych i opatentowanych rozwiązań technicznych, silniki zaburtowe Honda wyróżniają się bardzo dobrymi osiągami i długą żywotnością stając się niezawodnym narzędziem pracy dla jednych, a dla innych niezawodnym towarzyszem wodnej rekreacji.




Boosted Low Speed Torque

Unikalna technologia opracowana przez koncern  Honda, która zrewolucjonizowała branżę motorowodną i wyznaczyła kierunek rozwoju silników zaburtowych nowej generacji. Zapewnia znaczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika w zakresie niskich obrotów, a w konsekwencji – uzyskanie lepszego przyspieszenia przy niskiej prędkości, np. przy wyjściu łodzi w ślizg. Współdziałając z systemami ECOmo i PGM-FI, umożliwia optymalne dopasowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej i momentu zapłonu w zależności od stopnia obciążenia silnika. Wpływa także na znaczną oszczędność paliwa w przypadku stałych prędkości marszowych.

Przy dużym obciążeniu silnika mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje chwilowo wzbogacona, a jej zapłon – przyspieszony. Dzięki temu uzyskuje się osiągi podobne do silników z kompresorem, w których potężny moment obrotowy jest możliwy już od najniższego zakresu obrotów. Przy niewielkim obciążeniu silnika, mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zubożona, zapłon opóźniony, a silnik przechodzi w tryb pracy ECOmo zapewniający oszczędne zużycie paliwa.

W obydwu przypadkach i w zależności od potrzeby, komputer dobiera automatycznie skład mieszanki paliwowo-powietrznej i moment zapłonu aż do wartości maksymalnych lub minimalnych bez przejścia do spalania stukowego. Zmiana tych parametrów w zależności od warunków pracy silnika umożliwia uzyskanie chwilowo najbardziej pożądanych osiągów wedle  potrzeb i oczekiwań.

Technologia Blast jest zastosowana w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy, jak BF 40, BF 50, BF 60, BF 80, BF 100, BF 115, BF 135, BF 150, BF 175, BF 200, BF 225 oraz w BF 250.


Economy Controlled Motor

Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez koncern Honda, które, wraz z technologią BLAST™ i  PGM-FI™,  zapewnia bardzo wysoką wydajność silników przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i poziomu emisji spalin. W efekcie udoskonala jakość pływania na łodzi motorowodnej, wpływa na zmniejszenie kosztów paliwa oraz sprawia, że przyjemność prowadzenia łodzi jest jednocześnie bardziej przyjazna dla środowiska. Tajemnica systemu ECOmo™ polega na optymalizacji zmiennego składu mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od stopnia obciążenia silnika.

Innowacja ta została opracowana przez Koncern Honda w 2008 r. w odpowiedzi na trwający kryzys naftowy i wdrożona po raz pierwszy w silnikach zaburtowych Honda BF 40 oraz BF 50 oraz następnie w innych modelach silników średniej i dużej mocy, jak BF 60, BF 80, BF 100, BF 115, BF 135, BF 175, BF 200, BF 225 oraz w BF 250.


NMEA 2000 Doskonała sieć komunikacji na pokładzie

Silniki zaburtowe Honda, wyprzedzając rynek i wyznaczając trendy w branży, nie tylko wyróżniają się najlepszą jakością i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, ale także są kompatybilne z najnowszymi światowymi osiągnięciami zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Jednym z takich standardów silników zaburtowych Honda jest NMEA2000 National Marine Electronics Association umożliwiający utworzenie sieci komunikacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi różnych producentów, głównie instrumentów stosowanych w nawigacji morskiej. Dzięki temu rozwiązaniu parametry pracy silnika mogą być wyświetlane na np. ekranie echosondy. NMEA2000 ma wyższą szybkość transmisji danych (250k bitów/sekundę) od rozwiązań starszej generacji co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i kultury pływania na łodzi motorowodnej napędzanej silnikiem Honda.

Rozwiązanie to jest standardowe w silnikach zaburtowych średniej i dużej mocy, jak BF 40, BF 50, BF 60, BF 80, BF 100, BF 115, BF 135, BF 175, BF 200, BF 225 oraz w BF 250.


PGM-FI

Układ sekwencyjnego, programowanego wtrysku paliwa sterowany modułem zapłonu PGM-IG opracowany przez koncern Honda. Stosowany w bolidach formuły F1 i motocyklach wyścigowych już w latach 80. XX wieku. To rozwiązanie zastosowane w sportach wyczynowych z czasem trafiło na rynek motoryzacyjny, a następnie zostało wdrożone w silnikach zaburtowych Honda Marine. Współpracując z innymi unikalnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami Honda, jak BLAST™ oraz ECOmo, PGM-FI zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i płynne rozwijanie mocy w całym zakresie obrotów przy wykorzystaniu każdej kropli paliwa. W efekcie zapewnia użytkownikom pierwszorzędne osiągi oraz komfort i przyjemność podczas sterowania jednostką pływającą wyposażoną w silnik zaburtowy Honda przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji wynikających z oszczędnego spalania paliwa.

W silnikach zaburtowych znajduje się w standardowym wyposażeniu konstrukcji BF 40 /50, BF 60, BF,  BF 115/135/150, BF 175/200/225,  BF 250.


PGM – IG – zapłon cyfrowy

Cyfrowy zapłon PGM-IG ułatwia prowadzenie łodzi i zapewnia płynną pracę w całym zakresie obrotów. Układ ten zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i równomierne rozwijanie mocy. Umożliwia też łatwe holowanie ciężarów. Dzięki temu, niezależnie od typu łodzi - aluminiowej, z włókna szklanego czy łodzi hybrydowej - każde pchnięcie manetki gazu to czysta frajda.

Zastosowanie w: BF 250, BF 225, BF 200, BF 175, BF 135, BF 115, BF 100, BF 80, BF 60, BF 50, BF 40, BF 30, BF 20, BF 15, BF 10, BF 8, BF 5


Power Thrust 

Jedno z ciekawych rozwiązań technicznych opracowanych przez koncern Honda jest system Power Thrust, który w połączeniu ze specjalnymi śrubami czteropłatowymi zapewnia efektywny napęd ciężkich łodzi wypornościowych. To unikalne rozwiązanie  zapewnia przyrost uciągu o 15% w przód oraz 60% na biegu wstecznym w stosunku do seryjnych śrób napędowych.

W celu osiągnięcia takich osiągów w każdym z silników o mocy od 8 do 20 KM - BF8, BF10, BF 15 i BF20 - koncern Honda opracował unikalny system bocznego wydechu spalin na biegu wstecznym, który w połączeniu z 4-łopatową  śrubą o dużej średnicy, małym skoku (śruba Power Thrust) i wytrzymałej przekładni umożliwia osiągnięcie takich parametrów.



Rozwiązanie to powstało z myślą o ciężkich łodziach wypornościowych oraz łodziach roboczych, w których istotna jest poprawa manewrowości i siły uciągu. Wszystkie modele silników z oznaczeniem Power Thrust w cenie silnika posiadają na wyposażeniu dwie śruby napędowe. Fabrycznie jest zamontowana najpopularniejsza w tym przedziale mocy śruba „uniwersalna”, która po zdemontowaniu może służyć jako zapasowa, oraz dodatkowo dostarczana jest  śruba o zwiększonym uciągu.

Inną ważną cechą tych silników jest fakt, że wersje z rozrusznikiem elektrycznym posiadają również rozrusznik ręczny oraz bardzo wydajny, wielopolowy układ ładowania akumulatora 12V / 12 A, który działa już efektywnie już przy prędkościach marszowych.

Warto wspomnieć, że silnik BF15 zwyciężył ex aequo z silnikiem Mercury F15MH w teście  przeprowadzonym przez „boote Magazine” w grupie silników zaburtowych o mocy maksymalnej 15 KM.


POWER  TILT

System Power Tilt – to siłownik hydrauliczny, dzięki któremu wpływając na płyciznę i naciskając przycisk, bez wysiłku można unieść silnik nad powierznię wody lub zmienić jego ustawienie względem łodzi  przy niskich obrotach.

Zastosowanie w: BF 15 / BF 20


POWER TRIM

Regulacja kąta trymu. Ujemne ustawienie silnika (trym ujemny) może powodować niebezpieczne dopychanie dziobu i znaczne pogorszenie osiągów. Zbyt duże wychylenie silnika (trym dodatni) znacznie obniża stabilność toru łodzi. Układ Power Trim umożliwia płynną regulację kąta silnika w zależności od prędkości, obciążenia lub rozmieszczenia załogi. Tym samym za każdym razem możesz tak ustawić silnik, abyś mógł uzyskać maksymalne osiągi łodzi w określonych warunkach. Odpowiednie ustawienie silnika umożliwia przyrost prędkości obrotowej o dodatkowe 400 obr./min.

Zastosowanie w: BF 250, BF 225, BF 200, BF 175, BF 135, BF 115, BF 100, BF 80, BF 60, BF 50, BF 40.  W BF 20 i BF 15 – do wyboru Power Tilt lub ręcznie.


Sterowanie przepustnicą gazu

Inteligentne sterowanie przepustnicą gazu za pomocą manetki zdalnego sterowania to rozwiązanie zastosowane w silnikach w wersjach DBW   i udoskonalone dzięki zastosowaniu nowego systemu - Shifting Load Reduction. Zmiany obciążenia silnika, którego przepustnica gazu została ustawiona przez sternika w określonym położeniu,  kontrolowana jest przez moduł ECU (Engine Control Unit). Układ ten asystuje pracy "swojego kapitana" modyfikując kąt wyprzedzenia zapłonu i zmianę  momentu obrotowego w zależności od zmiany warunków pracy silnika oraz położenia dźwigni zmiany biegów manetki zdalnego sterowania.


Variable Valve Timing and Lift Electronic Control

System zmiennych faz rozrządu poprawiający  elastyczność silnika w całym zakresie obrotów. Układ VTEC™ zapewnia dużą dawkę emocji podczas każdego rejsu. Zapewnia szerszą, bardziej płaską krzywą momentu obrotowego oraz dynamiczne i płynne przyspieszenie w całym zakresie obrotów silnika. W rezultacie powstaje idealne połączenie mocy, charakterystyki momentu obrotowego i oszczędności zużywanego paliwa, co zapewnia beztroską przyjemność spędzania czasu na jednostce pływającej wyposażonej w silnik z głowicą VTEC.

System ten przed wielu laty został opracowany przez Ikuo Kajitani z myślą o bolidach Formuły 1 i od tego czasu jest masowo stosowany w wielu innych silnikach marki Honda. Polega na zmianie skoku zaworów w zakresie niskich i średnich obrotów oraz wysokich obrotów, co zapewnia efektywniejsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo powietrzną w połączeniu z optymalnym punkcie zapłonu.

Układ ten jest stosowany w silnikach zaburtowych Honda średniej i dużej mocy: BF 100, BF 150, BF 225 i BF 250.


Trolling - Sterowanie łodzią w Trollingu

Regulator sterowania łodzią podczas pływania w trollingu umożliwia precyzyjne skokowe ustawienie niskiej prędkości pływania co 50 obr./min  w zakresie 850 do 1800 obr./min. Jest to bardzo wygodna zaleta, którą z pewnością doceniają wędkarze i sternicy manewrujący w ciasnych portach.

W regulator sterowania podczas trollingu mogą być wyposażone modele od BF 40 do BF 250.


Wielowarstwowa ochrona antykorozyjna

PGM-FI™ - elektroniczny układ zapłonu, system zmiennych faz rozrządu VTEC™, BLAST™, ECOmo™, NMEA2000 czy system Power Thrust to przykłady licznych innowacji technicznych, które zapewniają użytkownikom silników zaburtowych Honda czystą radość z wodnego relaksu, a osobom zawodowo związanym z pracą na wodzie także komfort i zaufanie do ich niezawodności. Dopełnieniem tej jakości bez kompromisów jest ochrona antykorozyjna silników, dzięki której każdy silnik zaburtowy Honda w dobrej kondycji pływa przez wiele, wiele lat.

Niezawodność ochrony antykorozyjnej wynika z bardzo dokładnego procesu nakładania specjalnych czterech warstw, które zabezpieczają silnik przed szkodliwym oddziaływaniem wody - zwłaszcza słonej w każdej strefie klimatycznej, przed działaniem promieniowania UV oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. W efekcie silniki zaburtowe Honda są znane z żywotności i od lat są z po-wodzeniem użytkowane przez zespoły badawcze we wszystkich strefach kli -matycznych na akwenach całego świata.

Podstawę zabezpieczenia stanowi specjalny stop aluminium Honda, który jest powlekany podwójną warstwą uszczelniającą, następnie warstwą żywicy epoksydowej i metalizowaną farbą akrylową. Finalnym zabezpieczeniem jest warstwa bezbarwnej powłoki akrylowej.

Oprócz wielowarstwowej powłoki antykorozyjnej, silniki zaburtowe Honda są wyposażone w dodatkowe rozwiązania zabezpieczające: anody zapewniające ochronę przed korozją galwaniczną, wszystkie złącza są wykonane z nierdzewnej stali lub ze specjalnie obrabianego materiału DRACO, złącza przewodów są zabezpieczone przed dostępem wody, wszystkie modele silników począwszy od BF 4 posiadają specjalne przyłącze do podłączania węża do płukania po pływaniu w wodzie morskiej,  wodzie z glonami lub innymi osadami. Z uwagi na niewielkie gabaryty przepłukiwanie najmniejszego silnika BF 2,3 jest możliwe w niewielkich zbiornikach ze słodką wodą. Płukanie i mycie silnika zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji, osadzania się nalotów w układzie chłodzenia co radykalnie wydłuża żywotność silnika, a także wpływa na ograniczenie ryzyka przegrzania silnika, bardzo poważnych awarii lub wręcz zniszczenia silnika.



Oferta

OKAZJE Z OUTLETU HM:

  • Silnik Honda BF4 AH LHNU


    Silnik z ekspozycji, nieużywany. Rok produkcji 2016. Pełna gwarancja. Silnik do odbioru u Autoryzowanego Dilera:

    Kasper
    ul. Gwiaździsta 24,
    Gorzów Wielkopolski,
    tel. 95 720 49 32

    Cena wyprzedażowa: 5 500,00 zł. brutto

S5 Box